železniční výtopna Zlíchov

Areál výtopny Zlíchov je tvořen několika vzájemně napojenými objekty. Nejstarší část tvoří obdélná zděná hala původní výtopny, k níž na západě přiléhá vyšší zděný objekt vodárny. Původní členění fasády haly výtopny je zachováno na východním průčelí, členění západního průčelí haly a přízemí vodárny je dosud patrné při pohledech z interiéru přilehlých prostor. V horním podlaží vodárny jsou dochovány původní nýtované nádrže. Objekty vystavěné ve 20. a počátkem 30. let 20. stol. mají většinou hrázděné konstrukce (severní dvoukolejná hala, jednokolejná hala, východní průčelí objektu jižně od dvoukolejné haly – původní výtopny, severní úzké křídlo), v menší míře pak omítané či neomítané cihelné zdivo. Zachováno je mnoho oken továrního typu s pravidelným rastrem tabulek s kovovými rámy. Původní krovy se dochovaly na všech objektech. Dodatečně byl pravděpodobně zastřešen jen úzký prostor mezi halami při objektu vodárny. Krytina je na všech střechách plechová, upravována naposledy údajně v 90. letech 20. stol. Střechy dvoukolejných hal jsou prolomeny mladšími prosklenými střešními světlíky, nad hřeben střechy vystupují větrací nástřešky. Světlíky jsou proraženy i v části ostatních střech. V porovnání s plány z 20. let a z r. 1929 však nejsou v rámci areálu patrné žádné zásadní změny členění střech oproti současnému stavu. Převážná část konstrukcí areálu výtopny Zlíchov je původní z doby výstavby jednotlivých částí areálu (2. pol. 19. stol. a 20. léta a počátek 30. let 20. stol.). Dílčí mladší dodatečné zásahy výrazněji nenarušují materiální podstatu a výraz objektů ani nesnižují památkovou hodnotu areálu. Areál má jasně diferenciovanou hmotu budov, odpovídající jednotlivým funkčním částem.