staniční budova nádraží Nové Město

Železniční stanice Nové Město (dnes oficiálně Mikulov – Nové Město) stojí mimo intravilán vsi Nové Město, stojí zhruba 1,5 km severně od ní. Tvoří ji staniční budova čp. 67 stojící na západní straně kolejí, budova čp. 68 bývalé tzv. pumpárny stojící 90 m východně od staniční budovy a vodojem se schodištěm jihozápadně ve svahu za staniční budovou. Asi 20 m severně od staniční budovy stojí památkově nechráněné zděné záchodky z doby výstavby trati v pokročilém stadiu rozpadu. Patrový částečně podsklepený zděný převážně hrubě omítnutý objekt obdélného půdorysu pod sedlovou střechou krytou čtvercovými osinkocementovými šablonami šedé barvy kladenými na pokos. Okna v přízemí jsou zazděná nebo opatřená zavřenými ven otvíravými dvoukřídlými okenicemi, zaklenutá plným obloukem. V patře jsou okna dvojitá dovnitř otvíravá čtyřkřídlá šestitabulková osazená ve špaletách (opatřených novodobými mřížemi) s profilovanými šambránami s profilovanými nad a podokenními římsami, pod nimiž jsou hrubě omítnutá zrcadla, na rozdíl od ostatních architektonických článků, které jsou na celé budově hladké. Fasáda je členěna svisle v přízemí nárožními pilastry, které v patře přecházejí pod střechou v lisénový rám, vodorovně nízkým soklem (z téměř kyklopského zdiva) a profilovanou kordonovou římsou. Okna a dveřní otvory v přízemí mají nahoře profilovanou půlkruhovou archivoltu šambrány dosedající na průběžnou patní římsu. Východní vstupní podélné ke kolejišti obrácené průčelí je trojosé, v 1. a ve 3. ose v přízemí jsou novodobé typové dveře v ocelové zárubni osazené v zazdívce původních větších dveří, ve 2. ose okno s okenicemi. Jižní boční štítové průčelí je trojosé, v přízemí je okno v 1. ose slepé, další dvě jsou s okenicemi, v patře ve v 1. ose okno slepé a ve 2. ose nemá mříž. Uprostřed štítu (původně odděleného vodorovným pásem lisénového rámu) je kruhové okno (dnes zaslepené asi plechem) osazené ve špaletě s profilovanou šambránou. Západní podélné zadní trojosé průčelí má v přízemí v 1. a ve 3. ose okna s okenicemi, ve 2. ose novodobé typové dveře v ocelové zárubni osazené v zazdívce původních větších dveří. V patře trojice oken výše popsaných. Severní boční štítové dvouosé průčelí je v přízemí vodorovně na sraz obedněno, v 1. ose je okno zazděno s výjimkou vodorovného pasu z luxferů v místě bývalého poutce, ve 2. ose je okno vyzděno luxfery s výjimkou části nad bývalým poutcem, kde je zazděno běžně, je opatřeno mříží tvořenou pouze vodorovnými pruty. Patro je pobito na koso kladenými osinkocementovými čtvercovými šablonami (po obvodě kladeny normálně) tak, že z architektonických článků oken se uplatňují pouze nadokenní římsy. Uprostřed štítu je kruhové okno (dnes bez výplně) s pouze hlazenou šambránou.