sloup se sousoším Nejsvětější Trojice a sochami světců

Monumentální pískovcový obláčkový pilíř se sousoším Nejsvětější Trojice na vrcholu se nalézá na náměstí v Zákupech (Reichstadt). Trojiční pilíř se sochami světců a trojicí nádrží na vodu nechala v letech 1706-1710 postavit tehdejší majitelka zákupského panství, Anna Marie Františka velkovévodkyně Toskánská. Autorem sochařské části statue byl zákupský dvorní sochař Ondřej Dubke, kamenickou práci měla na starost dílna Bartoloměje Einseleho, na dalších pracích se podílela celá řada řemeslníků ze Zákup i okolí. K východu natočená statue dominuje celému prostoru náměstí. Terén kolem statue je oproti původní situaci navýšen. Vlastní pilíř statue obklopuje ze stran na půdorysu šestiúhelníka kuželková balustráda. Trojice stěn šestiúhelníka je přímá a obsahuje ve středech prolomený přístupový otvor uzavřený ozdobnou kovanou mříží opatřenou v současnosti nátěrem grafitové barvy se zlacenými dekorativními prvky rozet a knížecí korunky. Trojice zbylých stěn balustrády (ve střídavém rytmu) je konkávně projmuta a ve svých středech obsahuje vždy konvexně vypjatou nádrž na vodu mušlového tvaru. Rohové a středové pilířky nesou na svých čelních stěnách proměnlivý vegetabilní ornamentální dekor. V rozích šestistěnu se lze na těchto pilířcích s okosenými stěnami setkat se šesticí soch světců a světic. Dle historických pramenů je známo, že soch bylo na balustrádě celkem údajně dvanáct. Vzhledem k neradostnému stavu byla však plná polovina v roce 1860 odstraněna. V současné době se tedy na balustrádě lze setkat se sochami sv. Floriána (a dále po směru hodinových ručiček), sv. Kateřiny Alexandrijské, sv. Eufemie, sv. Alžběty Uherské, sv. Lucie a sv. Vavřince. sv. Florián-zobrazen ve svém obvyklém ikonografickém typu v odění římského vojáka, s praporcem (kovová zlacená žerď a špička) v pravé ruce, s vědrem v levici, dole na plintu nápis: “S. FLORIAN” sv. Kateřina Alexandrijská-v kontrapostu s volnou pravou nohou, v šatu se zdobnou horní částí, s pláštěm přehozeným přes ramena, s knihou u pravého boku a s levicí zvednutou vzhůru, atribut loukoťového kovového pozlaceného kola u levé nohy, na hlavě zlacenou korunu, dole na plintu nápis: ”S. CATHARINA” sv. Eufemie-mučednice a světice v obdobném šatě jako sv. Kateřina, opět se zlacenou korunou na hlavě, s knihou u pravého boku a s levou rukou mírně od těla, na plintu nápis: “S. EVPHEMIA” sv. Alžběta Uherská-v řádovém rouchu převázaném v pase, se zlacenou korunou na hlavě, s knihou v pravici a levou rukou od těla, na plintu nápis: “S. ELISABETH” sv. Lucie-mučednice v dlouhém šatu přepásaném v pase, s pláštěm přes ramena, v pravé ruce u boku drží misku s obvyklým atributem dvou očí, s pozlacenou korunou na hlavě, s nápisem na plintu: “S. LUCIA”. sv. Vavřinec-prvomučedník v obvyklém oděvu jáhna, v pravici drží pozlacený kovový rošt, levice směřuje od těla, na plintu nápis: “S. LAVRENTIVS” Prostor mezi balustrádou a vlastním pilířem je vydlážděn pískovcovými deskami. Pilíř spočívá na dvou stupních profilovaných schodnic šestibokého půdorysu s trojicí stěn přímých a trojicí stěn konkávně probraných (v závislosti na výše zmíněných stěnách balustrády). Mohutný jednou odstupněný pilíř na trojbokém půdorysu s konkávně projmutými stěnami a zdůrazněnými nárožími obsahuje na svých středních částech trojici velikých akantových rozvilinových kartuší s devočními nápisy. Vpředu na podstavci je v kartuši nápis: “Wir beten Gott in drei Personen an // Geheimniszvoll und unerforschbar ist sein Wesen, // Dasz auch der hellsten Geist es nicht ergründen kann // Unendlich ist und bleibt er wie er stets gewesen. // Munificentia augustissimi Imperatoris // Ferdinandi I. et clementissimae Impera // tricis Mariae Annae renovata // -.MDCCLX.-”, vlevo na podstavci je nápis: “Preis Ehre Dir und Anbetung in Ewigkeit // O! unerforschte heiligste Dreieinigkeit! // Des Himels Geister ruhn verklärt in Deinen Lichte, // Wir Erdenkinder stehn vor Deinem Angesichte // O Gott der Stärke, Helfer in der Not, // Sei Gnädig uns im Leben und im Tod.” a vpravo se v kartuši nalézá nápis: “Anna Maria Fransisca Dei gratia // Principissa de Toscana // nata // Ducissa Saxoniae, Angri et Westphaliae // speciali pietatis affectu sese // devovit // ut praesens statua // uni in essentia, trinoque in personis Deo // Patri et Filio et Spiritui sancto // consecrata // pro aeterna gloria // perennaret. // -.MDCCVII.-”. Zvýrazněná nároží této spodní etáže pilíře nesou na stěnách znak s korunkou velkovévodkyně Toskánské (na straně k zámku, se zlacenými partiemi), dále kartuše se zlaceným monogramem AMF (Anny Marie Františky) s částečně zlacenou korunkou a konečně kartuši se třemi pozlacenými paprsky Božího oka a nápisem “VIDEBIMVS EVM SICVTI EST” (po obvodu), “DEVS LVCIS” (uvnitř Božího oka), což jest citát z Žalmu 46,18. Druhá etáž podstavce pilíře je ve zdůrazněných středech všech tří stěn opatřena reliéfy světeckých postav a v rozích dvojicemi andělských hlaviček se splývavými dekorativními látkami s dalšími nápisy: “ejusque soli Filio”, “Deo Patri sit Gloria” a “Cum Spiritu paraclito”. Reliéfy představují sv. Antonína Paduánského (na čelní stěně statue, v obvyklém řádovém rouchu s cingulem a křížkem u pasu, se svatozáří nad hlavou, klečí před skaliskem s knihou a lilií, zjevuje se mu malý Ježíšek s paprsčitou svatozáří, kterého světec bere do náručí), dále sv. Františka Serafinského (obvyklé typiky řádového světce s cingulem, klečí u skaliska s křížem, knihou a lebkou, světec má svatozář) a konečně dalšího řádového světce, zřejmě kapucína (řádový oděv s kapucí, hlubokými záhyby rukávů, klečí u pultu s lebkou, má svatozář nad hlavou, plnovous). Pilastry, kterými jsou odděleny jednotlivé výjevy jsou na čelní stěně zdobeny motivem palmet a různými rozvilinami či květy. Nad druhou etáží podstavce se již vypíná obláčkový pilíř, ve třech nárožích osazený dalšími světci, tentokráte sochami sv. Václava, sv. Mikuláše a sv. Jana Nepomuckého. sv. Václav-v obvyklém ikonografickém typu, jako kníže s čapkou, pláštěm a ve vojenském odění, v pravé ruce drží praporec s kovovou pozlacenou žerdí a špičkou, v levici přidržuje štít s orlicí, světec má pozlacené kovové stuhy suknice a křížek na čapce, nápis pod světcem: “S. WENCESLAVS” sv. Mikuláš- v biskupském odění, s knihou v pravé ruce u boku, v levici drží pozlacenou kovovou biskupskou berlu, nápis pod světcem: “S. NICOLAVS” sv. Jan Nepomucký-v obvyklém kanovnickém odění, s biretem na hlavě, krucifixem v náručí, svatozáří a lilií v pravé ruce, nápis na pásce pod sochou : “S. IOANNES NEPOM (?)” Další trojicí světců, kteří se nalézají ve středech stěn obláčkového pilíře v následující etáži, je sv. Dominik, sv. Benedikt a sv. Hedvika. sv. Dominik-v obvyklém řádovém oděvu, se škapulířem, s knihou v levici u pasu, v pravici dlouhou hůl s křížem na konci, u nohou psík (chybí mu kovová roura do tlamy ve tvaru pochodně), světec má paprsčitou kovovou svatozář, nápis: “S. DOMINICVS” sv. Benedikt-v řádovém oděvu, s knihou u pasu, na knize položen obvyklý kalich, v pravici má světec s provlněným plnovousem opatskou berlu, nad hlavou chybí kovová svatozář, nápis: “S. BENEDICTVS” sv. Hedvika-v dlouhém šatu s pláštěm, s knížecí čepicí na hlavě (s pozlaceným křížkem), v pravici u pasu drží knihu, v levici pak model kostela (chybí pozlacená makovička s křížkem na kostelíku), nápis: “S. HEDWIGAE”. Následující etáž výzdoby pilíře tvoří trojice soch osazených v rozích, jsou to sv. Anna, sv. Terezie z Ávily a sv Josef. sv. Anna-ve svém obvyklém odění, v dlouhém šatu s pláštěm přes ramena, s knihou v pravici a levicí směřující od těla, s paprsčitou svatozáří nad hlavou, nápisem: “S. ANNA” sv. Terezie z Ávily-v karmelitánském hábitu, pravici si klade na prsa, která jsou probodena zlaceným kovovým šípem, s levou rukou od těla, s paprsčitou kovovou svatozáří, chybí jí zlacené srdce v levici, nápis: “S. THERESIA” sv. Josef-obvyklého ikonografického typu, s rouchem a pláštěm přes pravé rameno, v levici lilii, pravicí poukazuje směrem dolů, s paprsčitou svatozáří nad hlavou, nápis: “S. IOSEPH”. Další etáž pilíře osazují sochy, tentokráte Panny Marie Immaculaty (na čelní straně), sv. Edmunda a konečně poměrně neobvyklé světice sv. Matyldy. Panna Marie Immaculata-ve spodním rouchu a s pláštěm přes ramena, pravici si klade na hruď, levicí poukazuje směrem dolů, její pohled míří k nebesům, nad hlavou svatozář s dvanácti hvězdami, nápis: “S. MARIA” sv. Edmund-v odění římského vojáka, s pancířem, pláštěm sepnutým u krku, s panovnickým jablkem v levici, na hlavě korunu, suknice s pěti zlacenými kovovými stuhami, chybí žezlo v pravé ruce a křížek na jablku, nápis: “S. EDMVNDVS” sv. Matylda-ve spodním šatu a plášti přehozeném přes ramena, s rozpaženýma rukama (ve kterých chybí žezlo a kulatý fenik do ruky), s korunou na hlavě, nápisem: “S. MATIULDIS”. Ideový vrchol celé ohromné statue s velikým množstvím doprovodných soch tvoří sousoší Nejsvětější Trojice tzv. Vítězné. Kristus a Bůh Otec sedí na obláčcích s andělskými hlavičkami, Kristus objímá levicí veliký zlacený kovový kříž, Bůh Otec s kovovou zlacenou svatozáří, na kolenou přidržuje sféru s křížkem na vrcholu a pravicí poukazuje vzhůru. Duch svatý se svatozáří se vznáší mezi nimi.