sloup se sochou Panny Marie

Pískovcový sloup se sochou Panny Marie se nalézá přibližně uprostřed náměstí 1. Máje v Mimoni (Niemes) a je svojí čelní stěnou obrácen k severozápadu. Ve své původní podobě sochařskou výzdobou mnohem bohatěji vybavený sloup vznikl roku 1677. Ke cti Boží a Panny Marie jej údajně nechal postavit Jan Matthias Carl Liebstein, dlouholetý hejtman mimoňského panství. Dle archivních dokumentů je známo, že sloup byl obklopen ještě čtveřicí soch světců, o nichž se však zprávy poněkud rozcházejí. V pramenech a literatuře se objevují jména sv. Jana Nepomuckého, sv. Františka Serafinského, sv. Floriána nebo sv. Václava a sv. Josefa nebo sv. Zikmunda. V období kolem poloviny 19. století čtveřice soch stojících na samostatných podstavcích zřejmě dožila či již nebyla dostatečně reprezentativní. Sochy sv. Františka Serafinského a sv. Václava byly přesunuty na tehdejší hřbitov za kostelem sv. Petra a Pavla a zde osazeny po stranách vstupních dveří do kaple (socha sv. Václava stojící zde od poloviny 19. století po levé straně je v současnosti značně poškozena a její torzo bylo uloženo v depozitáři mimoňské fary, silně poškozená socha sv. Františka po pravé straně vstupu je zde dosud). Další ze soch, socha sv. Jana Nepomuckého, byla dle zpráv v polovině 19. století údajně přesunuta na pole nedaleko od Mimoně při silnici na Zákupy (posléze zprávy o ní mizí). Poslední socha, sv. Josefa či sv. Zikmunda, byla zřejmě v polovině 19. století již v takovém stavu, že nebyla posléze zachována. V současné době je statue stojící na mimoňském náměstí obklopena sedmi vzrostlými stromy a od bezprostředního vyasfaltovaného povrchu okolí oddělena kovovými pilířky propojenými železnými řetězy. Ve vnitřním prostoru za pilířky se nalézá souvislá řada pískovcových štuků zapuštěná v terénu, která tvoří další oddělení od okolí náměstí. Nižší terén kolem podstavce statue je vysypán drobnými kaménky mírně prorůstajícími vegetací. Bezprostřední okolí podstavce je vydlážděno pravidelnými pískovcovými deskami. Uprostřed nich se zdvihá jeden schodišťový stupeň tvořící podestu vlastního podstavce. Hranolový podstavec je na bočních stranách rozšířen předstupujícími pilířky, které zvětšují plochu, stěny pilířků jsou konkávně projmuty. Podstavec je tvořen profilovanou patkou, střední částí s plochými stěnami bez zdobení či dekoru (s výjimkou čelní stěny statue) a bohatě profilovanou římsou. Na čelní stěně střední části hranolového podstavce je na kovových závěsech osazen alianční znak završený korunou (v současnosti dochovanou fragmentárně a nedoplněnou ve hmotě). Pravý erb aliančního znaku patří Putzům z Adlerthurnu, tehdejším majitelům panství. Zatímco patka a střední část podstavce jsou původní, nově je zhotovena římsa podstavce (z doby posledního restaurátorského zásahu). Po stranách obláčkového sloupu, který se vypíná ze středu hranolové části podstavce, se v minulosti nalézaly dvě poměrně veliké figury na obláčcích klečících andělů (ty se bohužel do současnosti nedochovaly). Robustní dřík sloupu s entazí je posázen obláčky s andělskými hlavičkami a nad patkou i pod prstencem hlavice sepnut kovovou obručí. Korintská hlavice s abakem posléze vynáší vrcholovou sochu Panny Marie nesené na obláčcích dvojicí andílků. Zatímco celek sloupu včetně hlavice je původní, socha Panny Marie je kamenosochařskou kopií z doby po roce 2002 (restaurátorský zásah probíhal v letech 2002-2006). Těžce poškozená původní socha Panny Marie, která vzhledem ke svému stavu nemohla být osazena na své místo, je od té doby deponována v pravé boční lodi kostela sv. Petra a Pavla v Mimoni. Stojící figura Panny Marie je oděna ve spodní šat převázaný v pase, který těsně přiléhá k tělu a splývá v dlouhých pravidelných záhybech. Přes ramena má Panna Marie přehozen svrchní plášť, který u boků vytváří do prostoru expandující záhyby s vespod ukrytými andělskými hlavičkami. Panna Marie má rozpažené ruce (gesta rukou však budou stěží autentická, neboť partie rukou byly v průběhu opravných zásahů v minulosti několikrát měněny). Prostovlasá Panna Marie, jejíž hladký mladistvý obličej je lemován prameny dlouhých vlasů, míří svým pohledem vzhůru k nebesům. Kopie sochy Panny Marie na náměstí má nad hlavou pozlacenou kovovou svatozář s osmi hvězdami. Dle historické dokumentace byla však nad hlavou Panny Marie paprsčitá svatozář s deseti paprsky.