portál Mariánské štoly

Mariánská dopravní štola spojovala důl Marie, situovaný na návrší v jižní části historického jádra města s tzv. Vojtěšskými úpravnami. Štola sloužila k dopravě vytěžené rudniny z dolu Marie na úpravny, kde se ruda dále zpracovávala. Dopravní Mariánská štola, původně pojmenovaná Vojtěšsko-Mariánská, směřuje podzemím Březového vrchu od dolu Marie (rovněž památkově nechráněn) k prádlu Vojtěšského dolu. Klenutá štola o profilu 3 x 2,2 m, dlouhá 532,6 m, byla proražena v l. 1869-70 a sloužila k přepravě vytěžené rudy důlními vozíky taženými koňmi z mariánské šachty k vojtěšskému prádlu. Štola vyúsťuje na povrch ve svahu na jihovýchodní straně Husovy ul. šikmo proti areálu dolu Vojtěch portálem, který je - na rozdíl od štoly, jejíž je přirozenou součástí - předmětem ochrany. Portál, orientovaný k severozápadu, je zasazen do nevysoké tarasní zdi z lomových kamenů, která zpevňuje úpatí svahu na této straně ulice. Poměrně nízký portál je vyzděn z velkých hladce opracovaných žulových kvádrů, sesazených na základě pravidelného spárořezu, který ve vrcholu záklenku vytváří přirozený lichoběžníkový klenák. Otvor portálu má průřez poloviční elipsy. Portál je završen vysokým přímým trojdílným kladím s vlysem, probraným v celé šíři obdélným polem, lemovaným výžlabkem, s novým nápisem MARIÁNSKÁ ŠTOLA. Nad vrcholovou římsu vystupuje velmi nízký trojúhelný štít, rámovaný římsovým profilem. V ploše tympanonu štítu je reliéfní havířský znak zkřížených kladiv. Celková výška stavby je cca 3 - 3,5 m, vrchol záklenku je ve výši asi 1,6 m nad současnou úrovní vozovky. Vchod do šachty je uzavřen novou dvoukřídlovou železnou mříží. Přední část štoly, která je zvenku patrná, je zaklenuta cihelnou valenou klenbou stejného půlelipsového průřezu jako záklenek portálu.